مرد بی‌خاصیت


+ پرونده‌ای برای شام آخر - 4

خسارت های وارده به این اثر

▪ در سال ۱۶۵۲ دری جدید برای کلیسا ساخته شد که دقیقا روی دیواری بود که این نقاشی روی آن ترسیم شده بود. اثر این تخریب هنوز هم بر این نقاشی باقی است.

▪ در سال ۱۷۹۶ اشغالگران فرانسوی سالن این کلیسا را تبدیل به اصطبل اسب های سواره نظام کردند. البته ناپلئون به دلیل علاقه شخصی که به آثار داوینچی داشت (نقاشی مونالیزا را در اتاق خواب شخصی خودش نگهداری می کرد) دستور اکید داد تا به این اثر کوچکترین آسیبی نرسد. دستوری که زیاد به آن توجه نشد.

▪ در سال ۱۸۲۱ از نقاشی به نام استفانو بارتزی خواسته شد تا این نقاشی را از روی دیوار جدا کند و به جای مناسب تری منتقل نماید. این نقاش بعد از آنکه آسیب بدی به قسمت میانی وارد آورد متوجه شد که این کار شدنی نیست.

▪ در طول جنگ جهانی دوم با وجود آنکه اطراف این دیوار مورد اصابت بمب های فراوانی واقع شد خوشبختانه خود این دیوار آسیب بیشتری ندید.   

 محل تابلو، دیوار کلیسای سانتا ماریا دل گراتسی، میلان، ایتالیا

 

نویسنده : علی جولا ; ساعت ۳:٢۸ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳٩۱/٥/۱٧
comment نظرات () لینک