مرد بی‌خاصیت


+ پرونده‌ای برای شام آخر - 5

رازهای شام آخر

یکی از وی‍ژگی های این نقاشی تصویر کردن تمامی حواریون در کنار مسیح و قراردادن یهودا (حواری خائن) در میان سایرین بود. (در نقاشی های قبلی یهودا جدا از سایر حواریون ترسیم می شد.) استدلال داوینچی این بود که فرد خائن چون تا فردای آن شب ناشناس بوده پس دلیلی نداشته که جدا از سایرین قرار بگیرد. یهودا (نفر دوم با ریش سیاه در سمت راست حضرت مسیح ) تنها کسی است که با حالتی تدافعی خودش را از مسیح دور می کند (به حالت دست های وی دقت کنید) و چهره وی در سایه قرار دارد.

در پس زمینه سه پنجره ترسیم شده است که نور پردازی صحنه از طریق این سه منبع نوری تامین می‌گردد، بزرگترین پنجره دقیقا پشت سر حضرت مسیح قرار گرفته است ، به این ترتیب در پشت سر مسیح که در کانون تصویر قرار گرفته هاله ای از نور دیده می شود.

در این اثر یک دست اضافه وجود دارد که به کسی از این جمع تعلق ندارد و در آن کاردی با حالتی تهدید گرانه به سمت یکی از حواریون گرفته شده است(به عکس العمل نفر چهارم در سمت راست حضرت مسیح دقت کنید)

بنا بر ادعای کتاب دن براون نفر کناری حضرت مسیح بر خلاف تصور عمومی جان یا همان یوحنای نبی (جوان ترین حواری حضرت مسیح ) نیست بلکه با توجه به ظرافت اندام و حالت دست هایش می توان فهمید که زن است به اعتقاد کتاب مذکور این شخص همان مریم مجدلیه (بنا به ادعای کتاب همسر حضرت مسیح) است.

لباس حضرت مسیح و نفر کناری وی (یوحنا یا مریم مجدلیه) معکوس یکدیگر است. یکی پیراهن قرمز و شنل آبی و دیگری شنل قرمز و پیراهن آبی به تن کرده اند)

پطروس (سر دوم با ریش سفید در سمت راست حضرت مسیح) دستش را با حالت تهدید گونه به سمت گردن نفر دوم (جان یا مریم مجدلیه)گرفته است انگار وی را تهدید به مرگ می کند.

جیووانی ماریا پالا موسیقیدان برجسته ایتالیایی معتقد است داوینچی در تابلوی شام آخر، 12 نت و علامت موسیقی میان نان، دست‌ها و میوه های روی میز جلوی مسیح و حواریون پنهان کرده است وی اظهار کرد: هریک از قرص‌های نان در این تابلو، نماد یک نت است که مجموعاً صدایی چون "مثل یک دعای آمرزش" را تولید می‌کند. ماریا پالا معتقد است با کشیدن پنج خط حامل موسیقی در این تابلو، قرص‌های نان روی میز و دستان مسیح و حواریون هرکدام نماد یک نت موسیقی می‌شوند.

او به شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی گفته است، براساس سبک نوشتاری کتاب داوینچی، وقتی آنچه به‌دست آمده را از راست به چپ بخوانیم، این نت‌ها از لحاظ موسیقی معنا پیدا می‌کنند. نتیجه به‌دست آمده "تسبیح خداوند" به مدت 40 ثانیه خواهد بود و علاوه بر این نوشته های عبری از طریقه ایستادن حواریون شکل می گیرد که گفته های تاریخی راجع به یهودی بودن مادر داوینچی را ثابت می کند.

یک مححق شاخه انفورماتیک، با انجام مطالعاتی روی تصویر شام آخر، مدعی شد این نقاشی درون خود حاوی تصویر دیگری ا‌ست که تاکنون کسی متوجه وجود آن نشده است. اسلاویسا پشی، محقق آماتوری از اهالی شمال ایتالیا، اعلام کرد با آینه کردن یا معکوس کردن این نقاشی و قرار دادن دو تصویر روی یکدیگر و از تلاقی اشکال موجود، تصویر دو شخصیت ظاهر می‌شود که تاکنون کسی به آن‌‌ها توجه نکرده است: «یکی از این شخصیت‌ها زنی است در سمت چپ مسیح که کودک نوزادی در بغل دارد و دیگری شوالیه‌ای صلیبی است. همچنین در این نسخه جدید از شام آخر، یهودا از تصویر کنار می‌رود و عیسی لباس دیگری بر تن و جام شرابی مقابلش قرار دارد.» در باره ی این تابلو همچنان تحقیق می شود چرا که هنوز هم عده ای به وجود یک راز در این تابلو عقیده دارند.

 

نویسنده : علی جولا ; ساعت ۳:۳۳ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳٩۱/٥/۱٧
comment نظرات () لینک